
Ska du teckna en eventförsäkring? Så här fungerar det
Att organisera ett event innebär alltid vissa risker. Från skador eller olyckor till dåligt väder eller till och med inställda evenemang – med rätt eventförsäkring är du skyddad. På så sätt undviker du oväntade kostnader och kan fokusera på att göra ditt event till en succé.
1. Varför teckna en eventförsäkring?
Oavsett om du arrangerar en festival, ett sportevenemang eller ett företagsevent finns det alltid risker som är utanför din kontroll. En eventförsäkring skyddar dig mot situationer som:
- Skador på hyrd utrustning
- Ansvar för egendomsskador eller personskador
- Olyckor med besökare eller personal
Inställt event på grund av oförutsedda omständigheter, som dåligt väder eller en artist som ställer in
2. Ordna det på några minuter – helt online
Att teckna en eventförsäkring är enklare än du tror. Hos No Risk kan du ordna allt online på bara några minuter. Fyll bara i informationen om ditt event via vår ansökningssida. Välj sedan de skydd du behöver – och se exakt vad varje del kostar. Allt är tydligt och transparent – du ser premien direkt för ditt event.
Redo att komma igång? Du kan teckna försäkringen direkt online. Vill du fundera lite eller diskutera med någon först? Inga problem – du kan få offerten skickad till din e-post och slutföra det senare.
3. Vilket skydd behöver du?
Vilket skydd du behöver beror på vilken typ av event du organiserar. Här är de vanligaste alternativen:
- Ansvarsskydd
- Avbokningsskydd (med tillval för extremt väder eller artist som inte dyker upp)
- Utrustningsskydd
- Olycksfallsskydd
Mindre event börjar ofta med ansvarsskydd som grund. Större evenemang lägger vanligtvis till extra skydd, såsom avbokning eller utrustning. Vill du veta mer om de olika försäkringarna och vad de täcker? Du hittar en översikt över alla alternativ på vår täckningssida.
4. Vanliga misstag vid teckning av eventförsäkring
- Att ansöka om skydd mot extremt väder för sent: detta måste ordnas minst 14 dagar före eventet.
- Otydliga avtal kring hyrd utrustning: se till att det är klart vem som ansvarar för att försäkra hyrda föremål och till vilket värde.
- Att inte kontrollera vilket skydd som krävs enligt tillstånd eller kundkrav: dubbelkolla alltid detta i förväg.
5. Teckna din försäkring med No Risk
Eventförsäkringar tecknas oftast inte direkt via ett försäkringsbolag. Istället kan du samarbeta med en försäkringsförmedlare som hanterar allt åt dig – som No Risk. Vi är specialiserade på eventförsäkringar och samarbetar med flera försäkringsbolag för att kunna erbjuda den bästa lösningen för ditt event. Transparent, snabbt och utan krångel.
Nyfiken på vad en eventförsäkring kostar? Beräkna enkelt din premie online.