20220416-tomdoms_1371978 (1).jpg

Intervju med Anita Winters från One Of The Guys och The Event Warehouse

Hannah Persbericht 3 min

Eftersom vi är mitt uppe i festivalsäsongen och vår nya digitala ansökningsprocess används för fullt, är vi nyfikna på hur våra kunder upplever att ansöka om eventförsäkringar online. Vi talade med Anita Winters om detta.  Hon arbetar bland annat på eventarrangörerna One of the Guys och The Event Warehouse, som bland annat arrangerar Paaspop. 

Kan du berätta något om dig själv och om organisationen?

One of the Guys och The Event Warehouse är bland de största eventorganisationerna i Nederländerna. Det mest kända och största eventet vi anordnar är Paaspop. Men vi anordnar många event, mer än hundra per år. Andra event som du kanske har hört talas om är WiSH Outdoor, SMÈRRIG, Elsom och QMusic the Party Fout-turnén över hela landet. Så vi gör den typen av stora festivaler, men även en hel del mindre event. Dessutom samarbetar vi ofta med andra organisationer. 

Hur stort är företaget och hur länge har du arbetat där?

Vi är ungefär trettio stycken nu. Innan COVID bröt ut gick allt väldigt bra och företaget växte snabbt. Det blev förstås stopp ett tag, men nu kör vi glädjande nog på för fullt igen. Jag har jobbat där i ungefär fyra år nu. Jag är mamma till en av grundarna, och de bad mig att sköta ekonomin och försäkringar. Jag arbetar även på Interpolis, så jag har viss erfarenhet av försäkringar, vilket har fungerat bra. 

Hur tog du dig igenom COVID-perioden?

Det var naturligtvis en väldigt obehaglig period för hela branschen. Vi gjorde alltid upp planer, började organisera och förbereda saker, men de raserades hela tiden. Så många besvikelser. Men vi överlevde och använde tiden väl för att ytterligare professionalisera organisationen och göra den redo för framtiden. Nu är vi tillbaka i full gång och framtiden ser ljus ut. 

Hur hamnade du på Klap No Risk?

The Event Warehouse, grundarna av Paaspop och ett antal andra event, var sedan länge kunder till Klap No Risk. Genom dem kom vi till dig, och nu försäkrar vi alla våra festivaler med dig. 

Hur gör man för att ansöka om en försäkring?

Vi har ett Excel-ark där jag skriver ner hur många besökare varje event förväntar sig, budgetar, utrustningskostnader etc. Utifrån det bestämmer vi vad vi vill försäkra, och när det är klart går vi till Klap No Risk. Vi brukar ansöka om försäkringen cirka tre veckor i förväg - även för att det fortfarande finns en viss rädsla för att åtgärder kan komma att införas igen. När rädslan för COVID verkligen har försvunnit helt kommer vi återigen att börja ansöka om försäkringar lite längre i förväg. 

Kan du själv bedöma vad som ska- och inte ska försäkras, eller behöver du hjälp med det?

Vid stora event ringer eller mejlar jag dig alltid, så får vi råd och en offert. Och för mindre event räknar jag ut premierna och ansöker om försäkringen online. Det jag gillar med er är att kommunikationsvägarna är så korta. Om jag har en fråga kan jag alltid ringa Maarten eller kontoret och få ett omedelbart svar. Att uppskatta riskerna är enligt min mening ganska enkelt. Saker som utrustning och ansvar försäkrar vi faktiskt som standard. Vi tittar på materialkostnader och besökssiffror etc. och då är det lätt att uppskatta vad vi behöver försäkra. De enda aspekter som det alltid finns tvivel om är avbokning och dåligt väder. För inomhusevent försäkrar vi aldrig avbokning, men för utomhusevent är det alltid en tveksam punkt. Det är trots allt en dyr försäkring. Men vädret blir alltmer extremt i Nederländerna, så om du frågar mig är det en viktig försäkring att teckna. 

Vad tycker du om vår nya digitala ansökningsprocess?

Eftersom vi anordnar så många event använder jag ofta verktyget online. Jag tycker att det fungerar bra. Det är trevligt att kunna beräkna premierna själv online och få en offert direkt. I början fanns det saker som inte fungerade riktigt som de skulle, till exempel att en försäkring stod i fel eventnamn. Men jag märkte att ni fortfarande förbättrar applikationen och jag såg att den typen av problem alltid löstes snabbt. Så ja, jag är nöjd. Jag gillar verkligen att allt inte längre måste skötas via email eller telefon.