Klagomålsförfarande 

Vi strävar alltid efter att hjälpa dig så att du blir nöjd. Om du har ett klagomål ska du först lämna det till din kontaktperson. Om du anser att du inte kan nå en tillfredsställande lösning tillsammans med din kontaktperson kan du inleda ett officiellt klagomålsförfarande.

Vad innebär ett klagomål och hur kan man lämna in ett sådant?
Med klagomål avses varje formellt missnöje som riktas till oss. Prata alltid först med din kontaktperson om du är missnöjd med något. Om ni inte tillsammans kan komma fram till en tillfredsställande lösning kan du lämna in ett skriftligt klagomål till ledningen för No Risk. Du kan göra det genom att skicka ett e-mail till info@norisk.eu

Vilken information behöver du lämna?

För att kunna behandla ett klagomål behöver vi följande information:

  • Ditt namn, din adress och dina kontaktuppgifter. 
  • Vilket datum klagomålet uppkom. 
  • Vad klagomålet gäller (beskrivning av klagomålet). 

Hur hanteras klagomål?
Efter att ha mottagit klagomålet utser vi en klagomålssamordnare. Detta kan vara ledningen eller en särskild kommitté. Klagomålet hanteras aldrig av den eller de medarbetare som är direkt involverade i det aktuella ärendet.

När får jag ett mottagningsbevis?
När du skickat klagomålet kommer du att få ett mottagningsbevis inom högst sju dagar. Om du inte får det kan det bero på att du har angett felaktig e-postadress. I sådana fall kommer vi inte att kunna kontakta dig via e-mail. Om du inte fått något mottagningsbevis rekommenderar vi att du skickar ett nytt e-email eller kontaktar oss per telefon så att vi kan utreda saken.

När kommer klagomålet behandlas?
Den interna hanteringen av ditt klagomål tar högst 14 dagar från mottagandet. Inom 21 dagar efter mottagningsbeviset kommer du att få vårt slutliga svar: en skriftlig motivering till vårt ställningstagande. Denna tidsfrist kan förlängas om mer information behövs för att bedöma och lösa klagomålet. Vi kommer att meddela detta i god tid och begära in mer nödvändig information från dig. Du kommer att få en rimlig tidsfrist för att svara och skicka den information som krävs. Om klagomålskommittén förklarar att klagomålet är ogrundat kommer vi återigen att påpeka de möjliga uppföljningsåtgärder som du kan vidta. 

Ombudsman för finansiella tjänster
Inom tre månader efter vårt slutliga svar kan du lämna in ditt klagomål till den oberoende ombudsmannen för finansiella tjänster. Ombudsmannen är en del av Kifid, det nederländska institutet för finansiella tvister, och medlar mellan parterna.

Tvistkommitté inom Kifid
Om ombudsmannens medling inte leder till en för dig tillfredsställande lösning kan du inom tre månader från ombudsmannens beslut lämna in klagomålet till Kifids Tvistenämnd. Att framföra en tvist till tvistekommittén kostar 50 euro, och om Kifid har funnit klagomålet ogrundat är kostnaden 100 euro. 

Kifid-anslutningsnummer för No Risk är: 300.012460. 

Kifid-domstolens beslut är bindande. Detta innebär att båda parter måste följa Kifids beslut. 

Överklagandenämnden
Om du inte godtar skiljedomskommitténs beslut kan du lämna in ditt klagomål till överklagandenämnden. Detta kan endast göras under vissa förutsättningar. Du kan hitta dessa på Kifids hemsida. 

Gå till domstol
Är du fortfarande inte nöjd med beslutet? Du kan då ta ditt klagomål vidare till domstol. 

Domstolen gör inte någon ny bedömning av ärendet, men gör en begränsad granskning av innehållet i och utformningen av det bindande beslutet. 

Senaste nytt

Loading...
Een verzekering afsluiten voor een event_ Dit zijn de stappen.jpg
4 min 15 apr. 2025

Ska du teckna en eventförsäkring? Så här fungerar det

Att organisera ett event innebär alltid vissa risker. Från skador eller olyckor till dåligt väder eller till och med inställda evenemang – med rä...

Läs mer
veiligheids team.jpg
4 min 14 apr. 2025

Var väl förberedd: så organiserar du ditt event och hanterar ansvar

A successful event starts with clear agreements. Who does what? What do you need to arrange? And how do you make sure everything runs smoothly on...

Läs mer
headers - beveiliging.jpg
1 min 8 apr. 2025

Få koll på kostnaderna: Så fungerar en eventförsäkring (och vad du kan förvänta dig)

How much does event insurance cost? It’s a question we hear all the time. And fair enough — if you're planning an event, you want to know what yo...

Läs mer