
Hur försäkrar du ditt företagsevent och är det ens nödvändigt
Efter ett och ett halvt år av distansarbete och arbete på Teams, är det äntligen dags för företagsfester, sammankomster och teamutflykter igen. Företag kan återknyta kontakten med sin målgrupp genom live-event och stärka banden mellan sina anställda med teambuilding-aktiviteter.
Att organisera ett bra företagsevent är en mångsidig och kreativ process, men det finns även några tråkiga (men viktiga) saker att ta hand om: som att teckna en bra eventförsäkring. Det är bäst att sätta upp försäkring på att-göra-listan redan i början av processen, så att du har tid att ta reda på vilka risker du löper och exakt vilket skydd du behöver.
Fyra saker som är bra att tänka på när man tecknar en försäkring för ett företagsevent:
1. Försäkringar är viktiga för både stora och små
Företagsevent finns i alla former och storlekar - från en frisörsalong som gör ett escape room med personalen efter ett bra år och tar en drink efteråt, till en internationell teknikjätte som flyger in Elton John för ett stort event. För arrangörer av större event är det vanligt att teckna en eventförsäkring, men företag som anordnar en mindre fest eller utflykt tänker inte alltid på det - eller så tror de att en försäkring inte är nödvändig. Men även om du ska ordna en mindre fest eller utflykt är det oftast klokt att teckna en eventförsäkring. Saker kan alltid gå fel (olyckor, avbokningar) och du kan täcka den risken till en relativt låg premie. Om du är nyfiken på hur mycket försäkringen kommer att kosta, kan du enkelt räkna ut det online.
2. Försäkra så lite som möjligt
Det är inte lika lämpligt att börja fundera på att försäkra eventet först i slutet av planeringsprocessen, utan att vara medveten om det redan från början. Ditt mål bör vara att försäkra så lite som möjligt (vem vill inte det). Om man har det i åtanke kan man redan från början börja titta på mer specifika risker som finns och minimera dessa risker så mycket som möjligt. De risker som då kvarstår är de som bör försäkras, vilket du överför det till försäkringsgivaren.
3. Fastställa vem som är ansvarig för försäkringen
Om företaget har ett event som anordnas av en eventarrangör är det viktigt att genast göra klart hur försäkringen ska ordnas. Kom överens om vem som ska vara ansvarig för detta. Du kan utmärka dig som arrangör genom att vara välinformerad och ordna med försäkringar åt kunden. Och som kund måste man ändå alltid hålla ett vakande öga på saker och ting. Kontrollera att försäkringen tecknas i tid och att rätt skydd och belopp är försäkrade.
4. Välj rätt täckning
Försäkring av företagsevent består av flera komponenter. Du bestämmer själv vilka komponenter du vill försäkra och vilka du inte vill försäkra.
-
Kostnader/avbeställning
-
Extrema väderförhållanden - (att lägga till extra under avsnittet avbokning)
-
Uteblivande (artister, gäster, deltagare eller viktiga personer uteblir) - (läggs till avbokningskomponenten)
-
Ansvar
-
Utrustning
-
Olyckor
-
Kontanter i omlopp vid eventet
Om du vill veta hur hög premie du behöver betala eller få en offert för att försäkra ditt företagsevent:
Har du frågor om försäkring av företagsevent? Då kan du alltid kontakta oss!