Vanliga frågor
Svar på de frågor vi oftast får om eventförsäkringar.
Om ditt event måste avbrytas, skjutas upp eller ställas in, säkerställer detta skydd att du får tillbaka alla kostnader som du haft för att organisera ditt event från försäkringsgivaren. Eventet måste dock avbrytas, skjutas upp eller ställas in på grund av omständigheter som den försäkrade inte kan råda över. Ingen självrisk gäller för detta skydd. Avbeställning på grund av utebliven ankomst och dåligt väder måste försäkras separat.
Organisatoriska problem, otillräckligt intresse, problem med myndigheternas licens/tillstånd och underlåtenhet att uppfylla avtalsförpliktelser.
Dåligt väder täcks inte som standard, utan endast om du tecknar det extra skyddet för dåligt väder. Dåligt väder ingår i försäkringen om: 1. väderförhållandena kan betraktas som en naturkatastrof, eller 2. väderförhållandena har lett till att lokalen där eventet äger rum inte kan användas, eller 3. platsen för eventet inte kan nås på grund av extrema väderförhållanden.
Utebliven närvaro kan kompletteras med ett avbeställningsskydd. Med detta skydd försäkrar du personer som är så viktiga att eventet inte skulle kunna genomföras utan dem (t.ex. viktiga artister). Om ett event måste ställas in på grund av att den försäkrade inte kan delta på grund av t.ex. sjukdom, ersätts förlusten. Du behöver i förväg meddela vilka personer du vill teckna avbeställningsskyddet för och de försäkrade personerna måste vara friska när försäkringen tecknas.
Att arrangera ett utomhusevent i Sverige är inte helt riskfritt. Väderförhållandena kan vara så dåliga att ett event måste avbrytas, ställas in eller skjutas upp. Du kan välja att lägga till detta skydd till avbeställningsskyddet.
Du måste begära skydd för extrema väderförhållanden minst 14 dagar innan eventet börjar.
Många event arrangeras med utgångspunkten att de ska gå med vinst. Du kan välja att försäkra den förväntade vinsten. Om arrangemanget sedan måste avbrytas, ställas in eller skjutas upp, får du ersättning för de förlorade intäkterna.
Du kan försäkra den utrustning som används vid ditt event mot skada eller stöld. Både hyrd och ägd utrustning omfattas. Du är försäkrad om utrustningen skadas eller stjäls på eventplatsen eller under transport till och från platsen. Du är inte försäkrad om skadan beror på normalt slitage. Stöld ersätts endast om det är fråga om våld eller om det sker ett inbrott.
Du måste ansöka om utrustningsskydd senast 14 dagar innan eventet börjar.
Det beror på vad ägaren till utrustningen och hyresgästen har kommit överens om. Vi rekommenderar att hyra inklusive försäkring och att låta ägaren försäkra sin egen utrustning. Det kan vara något dyrare, men det sparar en hel del administrativt krångel i händelse av skada.
- Avbokning
- Dåligt väder
- Utebliven närvaro
- Utrustning
- Ansvarsskyldighet
- Personolyckor
- Kontanta medel
- Förlust av intäkter
Här kan du läsa exakt vad de olika typerna av skydd innebär.
Om en olycka inträffar under ett event som leder till att någon dör, blir invalidiserad eller behöver läkarvård, ser olycksfallsskyddet till att kostnaderna för detta ersätts.
Du kan själv välja vilka personer eller grupper av personer som ska försäkras:
- organisationen (anställda, volontärer, personer som du har anlitat);
- deltagare (artister, talare etc.);
- andra personer (du kan informera oss om vilka personer du vill ska ingå i täckningen).
Som arrangör av ett event kan du hållas ansvarig för personskador och skador på människors egendom. Med denna försäkring skyddar du din organisation mot de ekonomiska konsekvenserna av denna typ av krav.
Om ansvarsskydd ingår i försäkringen och skada orsakas på lokalen under eventet, kommer detta att täckas. Så till exempel om en besökare skadar den hyrda lokalen.
I händelse av skada, skicka ett e-mail till schade@norisk.eu och uppge följande information:
- Vad hände, vad skadades, när, vem gjorde det etc.? (Bifoga gärna foton om du har några.)
- Eventuella hyresfakturor om det rör sig om skador på en hyrd fastighet.
- Eventuella reparationsfakturor.
Skador som orsakas av motorfordon omfattas inte av försäkringen, utan måste anmälas till fordonets tredjepartsförsäkringsbolag.
Läs mer här om om att anmäla skador och hur skadeärenden hanteras.
Om en del av ditt event inte kan genomföras, men en del av det kan genomföras, kan du räkna med att få en proportionell betalning. Beroende på vilken del eller vilka dagar av ett event som ställs in bestämmer vi hur stor del av skadan som ska ersättas. Därför är detta alltid en proportionell ersättning och aldrig hela försäkringsbeloppet. Kolla upp de villkor om du vill veta exakt hur det här fungerar.