
Intervju med Klaas Slootweg Arrangör av Hillegoms Musikfest
Vi talade med Klaas Slootweg, arrangör av Hillegoms Muziekfeest, om hans event, COVID-perioden och hans erfarenhet av eventförsäkringar.
Berätta om eventet, vad är det för typ av event?
Hillegoms Muziekfeest är en festival i Hillegom med holländskspråkig musik. Det har ägt rum sedan år 2000 i en park mitt i Hillegom, med stora träd runt omkring som är vackert upplysta. Den har en mycket distinkt atmosfär och är verkligen en festival. Man måste se det så här, det är ett event som lockar runt 5 000 personer. De första 500 personerna längst fram tittar på scenen och resten skiter fullständigt i vem som sjunger. Det är verkligen en hyllning till det välbekanta, med en öl och ännu mer öl.
Hur började det?
Vi startade år 2000 och då var det främst ett kör-arrangemang. Då uppträdde olika körer, bland annat en shantykör och en damkör. Vi gillade det, men i slutändan var det inte riktigt rätt sak. Det var kanske ett par hundra personer där. Efter några år bestämde vi oss för att göra det till en riktig holländskspråkig festival. Och vi hade nästan alla de stora stjärnorna, med undantag för Guus Meeuwis eller Marco Borsato. Då hette det "Smartlappenfestival". Vi har professionaliserat det mer och mer under årens lopp, och det gör vi fortfarande.
Är det ett betalt event?
Ja, det är ett event som kostar hela 180.000 euro, så du kan inte betala den notan med enbart sponsring. Det började som ett gratisevent och sedan införde vi entrébiljett för 5 euro, och de har blivit dyrare och dyrare efter det. Allt har blivit så fruktansvärt dyrt. Vi har mycket högre kostnader, till exempel för säkerhet och även för försäkringar.
Finns det några andra saker som du stöter på?
Naturligtvis måste du följa allt gällande regler, och det blir inte lättare. Kraven blir bara större och större. Man har att göra med många olika parter, till exempel polis, brandkår, första hjälpen, kommunen och miljöförvaltningen. Naturligtvis finns det stora personalbrister inom polisen och brandkåren. Så du behöver uppgradera din grupp av säkerhetsvakter, eftersom polisen säger "vi har inte tid att komma". Det gör inte saken lättare.
Ibland blir de onödigt svåra. Vi hade till exempel ett litet skrivfel i tillståndsansökan en gång. Det borde ha stått att vi gjorde "selektiv väskkontroll", men tyvärr stod det "selektiv raskontroll". Och någon från kommunen som verkligen inte tyckte att det var acceptabelt uttalade sig om det. Vilket var uppenbart för oss också.
Hur tog ni er igenom COVID-perioden?
År 2020 började vi som vanligt. Vi hade gjort en hel del förberedelser tills vi i mars fick höra att det inte kunde genomföras. Och sedan kunde vi lyckligtvis göra anspråk på vår försäkring genom er. Och detta är ingen anklagelse, men jag fick intrycket i samtalet att vi var försäkrade mot alla kostnader och att vi hade en heltäckande försäkring, men sedan täcktes vissa kostnader ändå inte, eftersom - och detta är också mitt fel - jag läste inte allt det finstilta. Men allt som allt är jag definitivt inte missnöjd.
Och ja, pandemier är numera helt undantagna. Om jag tycker att det är bra ska du inte fråga mig. Jag säger alltid: om ett flygplan skulle krascha i parken är vi försäkrade, men om en pandemi bryter ut är vi inte försäkrade. Förklara gärna skillnaden för mig.
Saker som en flygplanskrasch är exceptionella händelser. Eftersom de bara inträffar ibland kan försäkringsbolagen ta på sig den risken. Men om allt stannar av på grund av en pandemi är i stort sett alla drabbade och det har försäkringsbolagen inte råd med.
Ja, jag förstår det också, ingen förväntade sig någonsin att något sådant skulle hända.
Hur som helst, under 2020 började vi förbereda oss för 2021. Vi hade lyckligtvis kommit överens med arrangörerna om att vi skulle skjuta upp festivalen till nästa år om det skulle uppstå en nödsituation som vi inte hade kontroll över. Och det löste sig. Men ja, du får extra kostnader iallafall. Vi tecknade ingen försäkring för 2021, så vi stod för de kostnaderna själva. Och i år är vi väl försäkrade med er igen.
Hur hamnade du på Klap No Risk?
Genom mun till mun-metoden; någon frågade var jag var försäkrad. Vi var försäkrade hos Interpolis eftersom vi även hade ett bankkonto hos Rabobank. Och då sa personen "det vore mycket bättre om du flyttade försäkringen för eventet till Klap No Risk, de är specialiserade på event och har kunskapen. Har du någonsin tagit dig tid att läsa igenom villkoren för Interpolis? Jag hade förstås inte läst dem, så jag antog att allt var bra. Men sedan bytte jag till er och det blev jättebra, så jag kommer inte heller att lämna er. Det var 2020, precis när saker och ting gick fel. Så ärligt talat: Jag är glad att vi bytte i tid.
Hur gör man för att ansöka om försäkring? Vet du själv vad som behöver försäkras, eller ber du om råd?
Nej, jag fyller i onlineansökan och anger vad jag vill försäkra oss mot, vilket fungerar väldigt bra. Sedan visar den mig premien och försäkringsskatten, lätt som en plätt och sedan är jag försäkrad. Och du kan även använda kedjeansvar, eftersom varje part vi arbetar med har sin egen ansvarsförsäkring. Vi arbetar bara med välrenommerade företag och frågar alltid om de är försäkrade.
Onlineansökningsflödet på vår hemsida har omarbetats och förbättrats helt och hållet. Har du använt den ännu?
Nej, jag tecknade försäkringen för några månader sedan, så jag har inte använt den senaste versionen än. Jag kommer att använda den när jag ska teckna försäkring hos er igen för den lokala St Nicholas-paraden.